anmeldelse af bæredygtig kost

Anmeldelse af Bæredygtig kost

Reklame: Dette indlæg indeholder reklamelinks (mærket med *). Vi skal spise sundt og varieret, havene flyder med plast, og CO2-belastningen ved en avocado kan give tics bare ved tanken. Kravene er mange til dagens forbruger, hvis man gerne vil efterlade jordkloden til de næste generationer i (mindst) samme stand, som vi modtog den. Skal jeg f.eks. spise de her tomater, der er økologiske, men importeret fra Spanien? Eller er en dansk tomat fra drivhus mere bæredygtig? Og hvad nu med indpakningen med plast og pap? Svarene er ikke altid indlysende eller sort/hvide. Julie Juanita Larsen, som er uddannet biolog, giver i bogen ”Bæredygtig kost” fra Muusmann Forlag nogle af svarene. I dag giver jeg min anmeldelse af Bæredygtig kost og introducerer nogle af de dilemmaer, som Julie præsenterer os for.

Denne anmeldelse af Bæredygtig kost er en del af serien Readathon, som arrangeres af Bloggers By Heart*. I februar sætter bloggere sammen fokus på at læse (eller lytte) bøger.

Bæredygtig kost består af tre egentlige dele – først en afklaring af, hvad bæredygtig kost er, dernæst foldes begrebet bæredygtighed ud, så det også kommer til at omfatte andre aspekter som madspild, emballage med mere. Og endelig et afsnit med opskrifter til at komme i gang med en mere bæredygtig kost.

Hvad er bæredygtighed – ikke sort/hvid men nærmere gråmeleret

Først og fremmest giver Bæredygtig kost en rigtig god indgang til begrebet bæredygtighed og hvad man kan/skal lægge i det. For hvad er bæredygtighed egentlig – det er jo et ord, som bruges mere eller mindre i flæng. Så Julie Juanita Larsen lægger ud med definitionen, at bæredygtighed handler om, at det vi bruger i denne generation, kan regenereres til næste generation. Vi leverer så at sige ressourcerne videre, så fremtidige generationer kan få dækket deres behov i samme omfang som os. Men allerede på de første sider får man en snigende fornemmelse af, at det ikke er helt så enkelt, som det lyder. Og det viser sig også at være rigtigt. Men som læser bliver man guidet igennem faldgruber og spørgsmål. For eksempel spørgsmålet om, det egentlig er et problem, når verdens befolkning vil forøges, og vores forbrug stiger endnu mere.

Masser af lister og oversigter

Hvis du løber sur i blå, grønne og røde mærker med og uden fugle, bogstaver og meget andet, så er der i bogen en virkelig god oversigt over alle de kendte og mindre kendte forbrugsmærker, som vi støder på som forbrugere. I det hele taget er der masser af lette måder at få overblik på. Dels i opbygningen i kapitlerne, dels i tabeller og figurer.

Når man søger på bæredygtighed på nettet, finder man ofte mange artikler, som måske mere er et udtryk for forfatterens overbevisning end for faktuel viden. Jeg er sådan set ikke i tvivl om, at Julie Juanita Larsen har en holdning til bæredygtighed, det lægger hun på ingen måde skjul på. Men hun dokumenterer sin holdning med et virkelig udbygget net af kildehenvisninger. Her kan man tydeligt mærke, at det er forfatter med en universitetsuddannelse bag sig.

Sæt ind, hvor det gør en forskel

I bogens del om de enkelte fødevarer valgte jeg at nærlæse kapitlet om grøntsager. Mest af alt fordi jeg jo spiser mange grøntsager, og Julie Juanita Larsen havde allerede givet mig som læser den vejledning, at hvis jeg vil spise mere bæredygtigt, så skulle jeg sætte ind der, hvor den største del af min kost er.

Her begynder jeg så også at få inkluderet mange af de afledte aspekter af bæredygtighed. For eksempel om jeg altid skal vælge økologisk? Og hvad betyder transporten af grøntsagerne? Så jo, jeg skal spise økologisk, især hvis jeg vil undgå sprøjtegifte. Men jeg skal ikke nødvendigvis vælge den spanske, økologiske tomat i februar måned. I stedet bør jeg afvente tomater og vælge danske grøntsager og frugt som grønkål og æbler til salatskålen. Vi ved alle sammen, at sådan er verden nok ikke helt – at vi spiser 100% efter sæson, men vi kan have det med i tankerne.

Hvordan man så spiser mere bæredygtigt, giver bogen også et bud på i den sidste del. Her er der opskrifter på forskellige hverdagsretter. Det vigtige her er faktisk ikke retterne, men den indledende tekst til hver ret om, hvordan retten udmærker sig i forhold til bæredygtighed.

For eksempel anbefaler Julie grøntsagssupper, fordi de for det første indeholder mange grøntsager og intet eller mindre kød. Så det er da oplagt med en bagt blomkålssuppe med hasselnødder.

bagt blomkålssuppe

En anbefaling

Det her er blot min anmeldelse af Bæredygtig kost som almindelig forbruger. Og ja, jeg kan anbefale bogen som en god introduktion. Den er let at læse, let at forstå og en enkel indgangsvinkel til et fagligt område, der på ingen måde er sort/hvidt, men i høj grad gråmeleret (eller måske grøn-meleret). Så har du lyst til at lære lidt mere om bæredygtighed med faglig substans, så er der her en god start-guide.

anmeldelse bæredygtig kost
Her i februar skal der grove grøntsager på bordet – og er de importeret, så med bil og ikke fly

Husk at tilmelde dig nyhedsbrevet med aktuelle opskrifter og forslag til menuer!