7 veje til sundere kost

Mine personlige 7 veje til sundere kost

Vil du gerne spise lidt sundere i hverdagen? Få sund mad på bordet, som samtidig er så velsmagende, at du slet ikke har lyst til at kigge dybt i slikposen eller hente en pizza? Så kig med her, hvor jeg giver mine helt personlige 7 veje til sundere kost, i anledning af Sundhedens dag den 7. april. Jeg dykker ned i noget af det, jeg gør, og de valg, jeg tager for at leve bare nogenlunde fornuftigt i hverdagene. Resultatet er 7 enkle råd.

Jeg taler ikke om de officielle kostråd. Dem kan du læse mere om i min guide til kostråd 2021 her. Nej, jeg taler om mine egne erfaringer og det, der virker for mig. Dermed også dagens ansvarsfraskrivelse: Der er ingen garanti for, at det samme virker for dig. Men der er en god chance for, at du bliver mere opmærksom på, hvad du putter i munden. Og det er en god start på at blive bedre til at lave sund mad.

Jeg fokuserer ikke på vitaminer, mineraler, kalorier, gluten eller andet, men selvfølgelig kan du se ud af et par af de 7 råd, at jeg spiser overvejende vegetarisk. Rådene kan imidlertid bruges af alle uanset kostretning.

7 veje til sundere kost

Nr 1: Få smag i maden

Få smag i maden: Brug alle de smagsforstærkere, du kan, for så smager maden faktisk af noget – og du får lyst til både at lave og spise den. Surt, sødt, salt, bitter og umami. De behøver ikke alle være til stede hver gang. Start evt med at sikre, at du har to af dem med i dit måltid. Tænk også i konsistens: blødt, sprødt, knasende. Øvelse gør mester… og man må gerne lege med maden.

Nr 2: Gør det let

Det tager lidt tid, men faktisk ikke så meget at skære, hakke og snitte grøntsager. Er det det, der afholder dig, så kan jeg stærkt anbefale en af de følgende to veje: At skære, hakke og snitte alt det grønne på forhånd. Det gør jeg selv med for eksempel grønkål, som jeg synes, er træls at snitte fint. Eller jeg springer over det lave gærde og køber spinaten skyllet og klar til brug. Supermarkederne har masser af gode færdigløsninger.

At gøre det let – og samtidig sikre, at der er masser af smag i, er denne her toast med kantareller og smilende æg et godt eksempel på. Der er både umami, salt og lidt surt i den, samtidig med, at den er både blød og sprød. Og så er det let at lave. Der skal ikke forberedes ret meget.

toast med kantareller med smilende æg - et eksempel på 7 veje til sundere kost

Nr 3: Gør sund mad billig

Sund mad og slet ikke grøntsager er ikke dyrt, hvis du prøver at spise efter sæsonen. Det er også ofte bedre for klimaet – og giver i øvrigt en mere varieret og velsmagende kost. Har du først prøvet at smage en tomat plukket herhjemme om sommeren, varm og solmoden, så gider du slet ikke spise de kedelige tomater importeret i februar måned.

Nr 4: Få mere tid i hverdagen

Især nu hvor mange arbejder hjemme, kan der være en god idé i at lave lidt ekstra mad. Så lav en dobbelt portion, så du har til to dage eller til næste dags frokost. Opvarmet mad behøver ikke at være kedelig mad. I vintersæsonen er det også rart at kunne tage en portion suppe til frokost. Eller en rest salat om sommeren – server blot dressingen ved siden af, så salaten ikke bliver slatten.

Et rigtig godt eksempel på en ret, der let kan laves i dobbelt portion, er denne her grøntsagsgryde. Den bliver faktisk kun bedre og mere intens i smagen, når den varmes op dagen derpå.

grøntsagsgryde

Nr 5. Få stillet det søde tand

Er slikposen mere tillokkende end gulerødder? Jamen, selvfølgelig er den det. Så handler det om at finde et godt alternativ. Mit helt eget bud er lakridste, som har masser af sødme i sig. Du kan også gå Annette Sams vejen. Annette Sams har skrevet Sandheden om sukker. Hun anbefaler, at man laver 10 squats, englehop eller pushups i stedet for at spise 10 vingummier. Jeg har prøvet, og efter 10 pushups var tankerne faktisk styret hen på dagens næste opgave i stedet for vingummier. Og skal man bare have noget sødt, så vælg noget andet end vingummi, der sætter hele systemet i gang med at længes efter mere sødt. Prøv fx mørk chokolade, mindst 70% og gerne 85%, for så er den lidt bitter og mætter nærmest.

Nr 6 + 7: Fokus og regelmæssighed

De allersidste råd er sådan rigtige “fornuftige råd”, men det hænger lidt sammen med alt det andet. At man bliver bedre til at træffe valg.

  1. Fokus: spis, når du spiser. Så læg ipad’en væk, slut tv’et og smag på maden i stedet. Sæt også tempoet ned og tyg maden. Ja, det lyder, som noget din mor kunne have sagt. Men hun havde altså ret. Hvis man spiser langsommere og smager på det, man spiser, bliver man ikke kun bevidst om, hvad og hvor meget man putter i munden. Man lærer sin sultfølelse at kende og stopper med at spise, før man er blevet overmæt. Og det er altså en rar fornemmelse.
  2. Regelmæssighed. Faste (eller mere eller mindre faste) spisetider forhindrer, at man bliver dødhamrende sulten. Og det er nemmere at tage gode valg, når man ikke er tæt på døden af sult.

Har du fået lyst til at teste nogle af de 7 veje til sundere kost af? Så er der masser af opskrifter at lade sig inspirere af her på siden.

God fornøjelse!

Prøver du en af mine opskrifter, så snup et billede og læg det på Instagram – med hashtagget #sundtforto. Jeg vil med glæde følge med 😉

Husk at tilmelde dig nyhedsbrevet med aktuelle opskrifter og forslag til menuer!

Sundt for to deler ikke dine oplysninger med 3. part. Læs også privatlivspolitikken
close

JULENS SMÅ KAGER

TILMELD DIG NYHEDSBREVET OG FÅ E-BOGEN JULENS SMÅ KAGER

Jeg spammer ikke! Læs min privatlivspolitik hvis du vil vide mere.

Kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*