menu med æg

Menu med æg

Æg er nærmest et superfood. I hvert fald er de supersunde og geniale på flere fronter – efter træning for alle, som vegetarens vej til effektiv proteinindtag, og så er de faktisk ret mættende og derfor en god start på dagen. Derfor har jeg her samlet en menu med æg, for det er faktisk ikke så svært at få æg til at indgå i en tre-retters gæstemenu til et gæstebud af den uformelle slags.

3 myter om æg

Men lad os lige starte med et par af de udbredte myter, der også eksisterer omkring æg. For var der ikke noget med æg og kolesterol?

Myte nr 1: Æg giver forhøjet kolesteroltal

FALSK

FALSK. Det her er virkelig en myte, der lever i bedste velgående, men den er falsk. Æg rummer meget kolesterol, det er korrekt, men kolesterolindholdet i maden afspejler ikke direkte kolesterolindholdet i blodet. Kolesteroltallet afhænger nemlig først og fremmest af dit indtag af mættet fedt, så spis bare æg. Har du forhøjet kolesteroltal, anbefaler Hjerteforeningen dog, at du holder indtaget på 3-4 æg om ugen. Forhøjet kolesteroltal kan medvirke til udvikling af bl.a. åreforkalkning.

Myte nr 2: Økologiske æg er sundere end buræg

FALSK

FALSK. Der er ikke noget, der tyder på, at økologiske æg er sundere end buræg eller skrabeæg. De indeholder det samme, men måske er samvittigheden bedre, når man spiser økologiske æg. I hvert fald gør man noget for dyrevelfærden, for høns, der lægger økoæg eller frilandsæg, skal have adgang til mere plads og mulighed for at komme udenfor. Hønsehold er dog ikke sort-hvid, så jeg kan anbefale, at man læser mere om emnet, hvis man virkelig vil tage et etisk valg.

Myte 3: Man skal kun spise æggehviden

FALSK

FALSK. Der er ikke mange studier af denne myte, men jeg hører ofte, at man kun spiser æggehviden, fordi æggeblommen er der, hvor kolesterolet gemmer sig. Det er også rigtigt, men jf myte 1 er det ikke et problem i sig selv. Og spis endelig hele ægget, for i æggeblommen er der nemlig masser af D-vitamin, som du skal have for at kunne optage kalk. Æggeblommen hjælper dig altså med at vedligeholde dit skelet.

Dagens gæstemenu med æg

I dagens menu med æg har jeg forsøgt at bruge æg på tre forskellige måder: smilende, stegt og som ingrediens.

Vi starter med en toast med kantareller og smilende æg. Smilende æg er den udgave, jeg vælger, hvis jeg ikke lige har mod på at lave pocherede æg. Sæsonen for kantareller er ikke så lang, men i stedet kan man vælge mange andre typer af svampe, og man kan også fint blande dem, så der er lidt forskellige smagsoplevelser.

toast med kantareller med smilende æg

Så følger hovedretten, som samtidig sender mig ned af memory lane til ferier i Nordspanien. Nemlig en spansk tapas med tortilla de patatas – eller bare spansk æggekage med kartofler. Kommer man ind på en tapasbar i Spanien, er man helt sikker på at finde tortilla de patatas, skåret ud i små trekanter lige til at nyde til et glas vin. Her vil jeg nu nok servere den spanske æggekage med en salat og måske nogle ristede rugbrødsstænger.

tortilla de patatas

Desserten sender mig også ned af memory lane, men denne gang til min barndom og søndagsmiddag hos farmor. Hvordan det var, kan du læse meget mere om her, hvor du også får opskriften på citronfromage. Danske æg indeholder ikke salmonella, og du kan derfor sagtens anvende dem rå for eksempel i en fromage. Vil du være helt sikker, så vælg pasteuriserede æg.

Således tre retter med æg, der til sammen danner en lille menu.

Prøver du en af mine opskrifter, så snup et billede og læg det på Instagram – med hashtagget #sundtforto. Jeg vil med glæde følge med 😉

Husk at tilmelde dig nyhedsbrevet med aktuelle opskrifter og forslag til menuer!

Sundt for to deler ikke dine oplysninger med 3. part. Læs også privatlivspolitikken

Kilde: HjerteforeningenSamvirke – Danske æg

close

RAMSLØG TIPS OG OPSKRIFTER

TILMELD DIG NYHEDSBREVET OG FÅ E-BOGEN OM
RAMSLØG

Jeg spammer ikke! Læs min privatlivspolitik hvis du vil vide mere.

Kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

*